How does the future look like when we rethink inclusiveness?


(For English scroll down.)
障がい者アートという言葉をご存知でしょうか?その名もずばり、障がい者がアーティストとして、彼らの感覚を生かして絵画やオブジェクトを制作しています。奈良にある、障がい者福祉雇用施設「たんぽぽの家」は、長年彼らとともに「アート」と「ケア」をテーマにした仕事を作り続けてきました。デザインや働き方など、様々な方面に常に新しい風を吹かせ続けています。
弊社は親しくお付き合いさせて頂いており、彼らの軽やかに前に向かって歩み続けるその姿勢にいつも感銘を受けています。

先日、打ち合わせもかねて、たんぽぽの家のアーティストも所属するエイブルアートカンパニーにお邪魔してきました。エイブルアートカンパニーは障がい者アーティストのタレント事務所のような存在で、彼らの版権の管理や展覧会のサポートなども行っています。弊社からすぐそばの3331アーツ千代田に事務所があり、彼らが作った作品の販売も行っています。先日まではTシャツ展が開催され、カラフルでどこか緩やかな雰囲気を持つすてきなTシャツがたくさん展示されていました。中には、イタリアからの作品も。打ち合わせそっちのけで盛り上がってしまいました。

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たんぽぽの家に対して、いつもすごいと感じているのは、障がい者一人一人に向きあい、各自の障がいや個性に合わせた仕事・生き方を生み出しているということです。彼らにしてみれば、それはとても当たり前のことだと言います。でも、1人1人にきちんと向き合うということは、とても時間も手間もかかること。健常者である私たちにとっても究極に近い目標かもしれない。
これは、社会的には「インクルードしてあげなくてはいけない」と考えられている障がい者の生き方や働き方が、社会的なメジャーである健常者の生き方に新しいアイデアや価値をもたらすきっかけを与えている・「インクルードしている」という言い方も出来るのではないでしょうか。

今後、社会的弱者である彼らにインクルードされることによって生まれる新しい「生き方」「働き方」を考えるプロジェクトも検討中です。
インクルードされる立場の逆転は、どんな未来をもたらすのかなあと思いを馳せつつ。

As we started to look into the innovation beyond the industry, one of the key institutions we have come across was Tanpopo-no-ye, an institute located in Nara prefecture, Japan. Unlike many Sagyo-Jo , a workplace generally dedicated for people with disabilities to work on a certain task, this non-profit organization practices a wide range of art from the standpoint of art and care. As their activities constantly pose us a question what it means for us to work, live, create, and express, all of us at Re:public have been constantly inspired by collaborating with them.
Recently we had an opportunity to visit Able Art Company, an institute promoting inclusion through arts run by Tanpopo-no-ye Foundation. At the time the institute was holding an exhibition and was filled with T-shirts made by artists with disability. As we browsed through the exhibition we realized some of the T-shirts came from as far as Italy, showing their network and activities are beyond borders.
What really inspires us about the institute is the fact that members and staffs spend great amount of time in understanding what it means to have certain disabilities and persistently explores the right means of expression for each member of the institute. And as we see each member acquiring one’s own ’voice,’ their art pieces pose us a question why the same could not be done for each member of the society.
In fact this is the reason why we love to work with Tanpopo; the term inclusion may seem that benefits are provided to the minority such as the disabled, but so far we see far more benefits on the majority side as they bring opportunities to question the norm. As a result this could trigger a paradigm shift to the society as a whole.
As a part of Innovation Studio Fukuoka effort, we are currently running a project to redefine the meaning of work and life through inclusion.Details are yet to be found but I am already seeing a glimpse through the project.

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